فرهنگ غذایی هندوستان

نوع غذاهایی که در هندوستان سرو می‌شود بسته به منطقه و فرهنگ بسیار متنوع است.
به طور مثال: در شمال هند، برنج یکی از اقلام پرمصرف غذایی می‌باشد، در حالی که در جنوب هند، روتی (نوعی نان از آرد گندم) بیشترمصرف می‌شود یا در شهرهایى چون حیدر آباد، شانل و… غذاهاى تند مصرف مى‌کنند، در غرب (مثل کلکته) غذاى شیرین و در شمال (مثل دهلى) غذاى تند و روغنى. علاوه بر این هر گروه و مذهبی در هند، قوانین خاصی برای مواد غذایی و غذا خوردن دارند .

برخى غذاهاى مشترک را در همه‌ی مناطق هند مى‌توان یافت؛ مثل «دال» که از حبوبات تشکیل شده است و معمولاً آن را بر روى برنج مى‌ریزند و میل می‌کنند، یا استفاده از انواع مختلفی از کاری (تهیه شده از تخم‌مرغ، ماهی، گوشت و یا سبزیجات) در غذاهایشان که در دنیا معروف هستند.

هندی ها سعى مى‌کنند غذاى مصرفى‌شان به چرخه طبیعت بسیار نزدیک باشد. آنها غذاهایى چون ماهى و گوشت را که برای به‌دست آوردن آن باید موجود زنده‌ای را کشت و در نتیجه باعث برهم زدن چرخه طبیعت می شود، مانع آرامش روح و نیایش با خدا مى‌دانند. نکته ی جالب دیگر این که، تقریبا تمام هندی ها گاو را موجودی مقدس می‌دانند و گوشت آن را نمی‌خورند، مانند مسلمانان که گوشت خوک را غیر بهداشتی و خوردن آن را حرام می‌دانند. لذا در لیست غذایی رستوران‌هایی که در مناطق نسبتا قدیمی‌تر هند قرار دارند، گوشت گاو و خوک دیده نمی‌شود و نباید از آنان تقاضای این نوع غذاها را کرد زیرا نوعی اهانت و توهین به حساب می‌آید.

ذائقه مردم این سرزمین با طعم تند عجین است و تا از غذاهای مخصوص آنها نخورید، متوجه منظور ما نمی‌شوید. نه تنها خود غذاهای هندی، بلکه چاشنی‌های غذاهای هندی نیز تند است و سس‌هایی که به غذا می‌زنند، تندتر! اما نکته‌ای که در آشپزی هندی‌ها چشمگیر است، این است که آنها بعد از پخت غذا و موقع خوردن آن، دیگر فلفل به آن نمی‌زنند و معتقدند که مصرف فلفل به این شکل به قلب و معده صدمه می‌زند. هندی‌ها می‌گویند فلفل باید با غذا پخته شود تا مضراتش از بین برود و در ضمن غذا را خوشمزه کند.

از آداب جالبی که هندی ها دارند، با دست غذا خوردن است که هیچ طبقه‌ی خاصی را هم شامل نمی‌شود. آنان معتقدند براى غذا خوردن نباید واسطه‌اى وجود داشته باشد تا انرژى بین غذا و انسان درتعامل باشد. از نظر آنها غذایی که با کارد و چنگال خورده می‌شود هیچ لذتی ندارد. از آن‌جایی که پاکیزه بودن دست‌ها به هنگام غذا خوردن از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد لذا تمام رستوران‌ها در هند یک سینک فقط برای شستن دست ها دارند و آن را طوری تعبیه کرده‌اند که در معرض دید عموم باشد، البته پس از شستن دست نباید دستان خود را با حوله خشک کنید. یعنی دستان شما پس از شستن نباید با چیز دیگری تماس داشته باشد حتی حوله!

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}