فرهنگ غذایی یونان

تاریخچه غذا در یونان بسیار جالب است. کشور یونان یکی از متنوع ترین غذاهای دنیا را دارد که به خوبی در تمامی دنیا شناخته شده هستند و در رستوران های بین المللی سرو می‌شوند. غذاهای یونانی به طور مشترک با بسیاری از غذاهای دیگر مدیترانه، بر سه اصل گندم، روغن زیتون و شراب بنا شده است. از سبزیجات، روغن زیتون، غلات، ماهی و گوشت از جمله گوشت خوک، مرغ، گوشت گوساله و گوشت گاو، گوشت بره، خرگوش و بز نیز در دستور تهیه غذاهای یونانی، استفاده می‌شود.

برخی از معروف‌ترین غذاهای یونانی نظیر سوپ عدس، فاسولادا، پنکیک یونانی، رتسینا (شراب سفید یا گل رز با طعم صمغ کاج) و پاستلی (شیرینی با کنجد پخته شده با عسل) ریشه در یونان باستان دارند. با جست‌ وجو در دل تاریخ یونان می‌توان دریافت که سوسیس یونانی (loukaniko) به دوره‌های هلنیستی و رومی، پنیر فتا، آوگوتاراهو (قلیه ماهی پخته شده)، موستالوریا و پکسیمادی (نان سخت سنتی که از گندم ، جو و گندم سیاه پخته می شود) به دوره بیزانس باز می‌گردند. 
مشخص‌ترین و باستانی‌ترین عنصرغذاهای یونانی روغن زیتون است که در بیشتر غذاها استفاده می‌شود. این ماده از درختان زیتون معروف یونانی در سراسرکشور تولید می‌شود و طعمی متمایز را به غذای یونانی می‌افزاید.

حقایقی جالب از تاریخچه غذا در یونان
اولین کتاب آشپزی توسط خوراک شناس غذا یونانی، آرکستراتوس، در سال ۳۳۰ قبل از میلاد نوشته شده است که نشان می‌دهد آشپزی همیشه در جامعه یونان از اهمیت زیادی برخوردار بوده‌است.
سرآشپز‌های مدرن، سنت کلاه سفید و سرآشپز خود را مدیون یونانیان هستند. در قرون وسطی، راهبان صومعه‌ای که در صومعه‌های ارتدکس یونان غذا تهیه می‌کردند، از کلاه‌های سفید بلندی استفاده می‌کردند تا آن‌ها را در کارشان از راهبان عادی، که کلاه‌های بزرگ سیاه داشتند، متمایز کند.
بسیاری از مواد مورد استفاده در دستورهای پخت غذای یونانی مدرن تا قرون وسطی در کشور ناشناخته بود. این مواد غذایی شامل سیب زمینی، گوجه فرنگی، اسفناج، موز و سایر مواردی است که پس از کشف قاره آمریکا به یونان آمده است.
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}